|
|
|
Et brev, et svar, en række telefonsamtaler og et
enkelt besøg på Dortheavej
TORBEN HOLUM
Jeg er født den 2. februar 1946 i Københavns nordvest kvarter - på
Sokkelundsvej - hvor jeg i de første 14 år af mit liv ikke anede
noget om en person ved navn Karl Emil Knudsen. Men i forbindelse med
min konfirmation den 2. maj 1960 kom den første indirekte
forbindelseslinie til KEK. Fordi ud over alle teenageres kæmpestore
ønke - en grammofon, der kunne spille 45 rpm plader - var der en
enkelt plade med Papa Bue's Viking Jazz Band mellem gaverne. Det var
'When The Saints' i meget flot rød vinyl og et billede af orkestret
iført vikingeudstyr på omslaget. Pladen har jeg endnu, og den blev
en grundstenene i min Papa Bue-pladesamling, der blev startet dagen
efter min konfirmation, ved at jeg gik ind til Fona på hjørnet af
Frederikssundsvej og Frederiksborgvej og købte grundsten nummer 2,
'Schlafe, Mein Prinzchen', der lige var blevet udgivet. Den plade
var for øvrigt også i rød vinyl.
De næste 28 år var forbindelsen til KEK stadig kun indirekte. Jeg
samlede stadig på plader. Jeg fik afsluttet skolen - blev uddannet
som elektriker, lidt senere aut. elektroinstsallatør. Jeg arbejdede
nogle år i udlandet - Zambia, Kenya og Kuwait - jeg blev ansat i LO
og blev can. pæd og underviste voksne i mange år. Også lidt på HH
osv. samtidig med at jeg uddannede mig til can. merc. (fik aldrig
skrevet speciale.)
Da jeg altid har lavet "lister"
over min pladesamling, var det ikke så svært at begynde på en rigtig
diskografi. Årsagen var, at jeg i julemåneden 1988 faldt over en
Papa Bue-LP, 'In The Mood', der ikke lignede den hollandske
presning, som jeg havde i samlingen med samme titel. Det var en
dansk udgave, og forskellen var, troede jeg, at der var uudgivet
materiale på den. Men ved nærmere gennemlytning viste det sig ikke
at være tilfældet bortset fra et enkelt nummer. Det tændte for alvor
gnisten. Nu skulle det være! Der skulle laves en ordentlig
diskografi, en session-oversigt og ikke mindst et index til at vise,
hvor de enkelte indspilninger var og havde været tilgængelige.
|
|
Derfor skrev jeg i januar 1989 efter råd til Storyville Records, og
en uges tid senere havde jeg Karl Emil Knudsen i røret. Han
fortalte, at han havde svaret på mit brev, og at han havde lavet
lidt notater på det. Han synes, at mit arbejde var så langt fremme,
at det burde gøres færdigt, og jeg måtte gerne ringe, hvis jeg havde
flere spørgsmål. Det gjorde jeg, og det endte med, at jeg besøgte
KEK, der havde produceret de fleste af orkestrets indspilninger
indtil 1978. Ud over en meget hyggelig og givende snak resulterede
det også i lidt papir og nogle fortegnelser over indspilningerne
indtil 1977, hvor hans notater var med forskellige bemærkninger. Det
var en meget stor hjælp, men det rejste selvfølgelig også en række
spørgsmål, der krævede en eller anden form for svar og en hel del
"detektivarbejde." Et par meget inspirerende telefonsamtaler løste
nogle af problemerne - det var fantastisk, hvad KEK kunne huske -
mens andre blev aldrig besvaret, sandsynligvis på grund af min
ivrighed omkring nogle dubs med Bjarne 'Liller' i slutningen af
1960'erne.
(Ikke fordi der var noget odiøst - men måske fordi mine
undersøgelser afslørede en fremgangsmåde ved indspilningerne i
begyndelsen af 1960'erne, der ikke omfattede flersporsteknik.
Orkestret indspillede først melodien og senere sang 'Liller' hen
over den - det må ha' været fremgangsmåden, for hvordan kunne man
ellers fjerne den oprindelige sang. En mærkelig Gustav
Winckler-udgivelse fra samme periode bekræfter teorien, på den
synger han nemlig 100 % hen over både 'Lazy River' og 'Under The
Bamboo Bridge' med en tysk tekst. Det viste sig, at når KEK
kategorisk afviste, at det havde fundet sted, var det, fordi det
rent faktisk var Gustav Winckler, der havde lavet dem, ikke længe
efter at han havde produceret Buernes første dansksprogede LP).
Da jeg omtalte det for KEK i telefonen, syntes han ikke, at han
ville bruge mere tid til at diskutere/kommentere mine spørgsmål. Det
var jeg selvfølgelig ked af, og det irriterede mig også lidt, for
når jeg nu var så langt, så ville det være ærgerligt ikke at kunne
få afsluttet det, vi var uenige om. Jeg havde jo en plan om at få
det færdigt til Papa Bues 60 års fødselsdag i maj 1990. Men
diskografien blev ikke færdig før 1994 - efter et langt og helt
fantastisk samarbejde med Jørn 'Jønne' Jensen - især i den del, der
behandlede perioden fra 1980. Alligevel syntes jeg ikke, at det var
godt nok til en rigtig udgivelse, så der blev kun fremstillet i alt
4 eksemplarer Et til KEK, et til Arne 'Papa Bue' Jensen, et til
'Jønne' og et til mig selv.
Så gik der igen nogle år, hvor forbindelsen med KEK var indirekte,
og jeg puslede videre med min Papa Bue-plade/CD-samling. Men en dag
faldt jeg over mappen med materialet fra 1994. Jeg gennemlæste det
et par gange og fandt ud af at den helt store mangel var en
beskrivelse af jazzmiljøet i København fra trad-jazzen "genopstod"
og fik damp under kedlerne. Spørgsmålet var nu, hvem kunne hjælpe
denne gang? Jeg havde de sidste 10 år ikke været omkring i miljøet
for at følge Papa Bue og andre, så i stedet begyndte jeg så småt at
indsamle materiale gennem landets biblioteker - men ak - det var
endda overordentligt begrænset, hvad der fandtes. Så faldt jeg over
Center for Dansk Jazz i Aalborg. Jeg skrev til dem og forhørte mig
om mulig hjælp og hvorfor.
Det førte til en liste med navne, hvoraf Flemming Albertus
umiddelbart lød som en, der kunne hjælpe. Det blev starten på et
dejligt venskab og samarbejde på flere fronter. Et af resultaterne
var en dobbelt-udsendelse i Radio Jazz om Jazz i København fra 1945
til 1956 udsendt i 2008. Desuden fik jeg lejlighed til at lave endnu
en dobbeltudsendelse om Buerne fra 1956 til 1963, hvor den såkaldte
revivalperioden løb ud og blev erstattet af beat- og
pigtrådsmusikken i en lang række af de klubber, der tidligere havde
været jazzklubber. Flemming Albertus har også overtalt mig - det var
ikke svært - til at være med på Karl Emil Knudsen Societys projekt
om KEK og jazzen i København 1945 - 60, i den forbindelse har jeg
mødt de spændende mennesker i KEKS, og man kan vel sige, at ringen
dermed er sluttet.
|