|
Nytænkningens årti
Af Erik Moseholm (fra Information)
om
Jazzmuseum tryk her
Sorry we dont have a translation in english, later we hope.
Efter et langt og særdeles aktivt
liv i musikkens tjeneste har Erik Moseholm - engang kåret som Europas bedste
jazzbassist - fået tid til at læse, hvad Politikens Jazz Leksikon egentlig har
skrevet om ham og om jazzen i 1950'erne. Det er han ikke helt tilfreds med.
Stadig flere
universitetsstuderende kontakter mig for at få noget at vide om 195o'ernes
danske jazz, fordi jeg er en af de få overlevende hovedaktører fra dengang. Det
er nemlig svært at finde materiale om årtiet. Stort set kun 26 sider af Thorbjørn
Sjøgren i Politikens Jazz Leksikon, der misvisende kalder det
'amatørernes årti', skønt der aldrig tidligere i dansk musikliv har været så
mange fuldtidsprofessionelle musikere, der spillede jazz. Som jeg oplevede de
kreative processer i miljøet, spirede mange nye, spændende aktiviteter frem -
men på danske betingelser, der selvfølgelig var anderledes end i jazzens
hjemland USA. Nye ideer og anderledes muligheder for udfoldelse blev afprøvet. Det foregik bare steder, som
anmeldere ikke omtalte, fordi de fandt det useriøst med dans og entertainment i forbindelse med jazz. Således
mente Erik Wiedemann i Information (i 1957), at »kritikkens opgave er at tage
stilling til det færdige og offentliggjorte værk«. Dermed mente han koncerter og
plader, men da disse musikere sjældent medvirkede i de få danske jazzkoncerter
og pladeudgivelser, blev de stort set ikke omtalt og er derfor glemt i dag og
f.eks. ikke nævnt i
Politikens Jazz
Leksikon.
Nu kunne man så henkastet sige:
»Åh herregud, er det så væsentligt at figurere i Politikens Jazzleksikon«?
Jamen, bogen, der er fra 2004, er da udkommet i 5.000 eksemplarer og
interesserede, herunder studerende og forskere, bruger den som opslagsværk i
troen på korrekte informationer, hvorved udtrykket 'amatørernes årti'
efterhånden uheldigvis stadfæstes. Thorbjørn Sjøgren begrunder sin
betegnelse med, at flere af de mest omtalte musikere havde andre erhverv og
altså ikke var fuldtidsbeskæftigede, men da der heller ikke i de forudgående
årtier har været musikere i Danmark, der udelukkende kunne beskæftige sig med
jazz, kunne disse lige så vel kaldes 'amatører', skønt de både var
professionelle og medlemmer af Dansk Musiker Forbund?
Nogle af årtiets 'modernister'
figurerer dog i Politikens Jazz Leksikon. Tilmed med titel på både
'borgerligt' erhverv og instrument: arkitekt og saxofonist Max Briiel,
skuespiller og trompetist Jørgen Ryg og undertegnede bassist, der var
skolelærer. Erhvervs-titlen formodentlig medtaget for bedre at kunne konkludere,
at vi var amatører. Men argumentet holder ikke:
Jørgen Ryg fik først 'løst' arbejde som skuespiller i slutningen af 195O'erne,
og jeg var i sammenlagt syv år fuldtidsbeskæftiget bassist, komponist og
kapelmester inden min ansættelse i Danmarks Radio, som Torbjørn Sjøgren
fejlagtigt oplyser skete umiddelbart efter mit ophør som skolelærer. Jeg tog
orlov fra folkeskolen 1953-54 for at være
fuldtidsbeskæftiget musiker og turnerede med Max Bruel og Jørgen Ryg, havde hver
aften i sammenlagt fire måneder engagement på dansesteder, var fast medlem af
Radioens Danseorkester, der ansatte fem 'moderne' jazzsolister og fornyede
repertoiret med arrangementer inspireret af den ny jazz. Orkestret blev aldrig
omtalt, men flere af dets rutinerede musikere var uundværlige i andre af
datidens jazzgrup-per bl.a. i Ib Glindemanns Orkester, der senere blev til
Radioens Big Band.
Da danske jazzfestivaler ikke
eksisterede, medvirkede vi i udenlandske. Min trio repræsenterede Danmark i
den internationale jazzfestival i Juan-les-Pins i Frankrig i en konkurrence med deltagelse af de bedste
jazzorkestre fra 12 europæiske lande. Her vandt jeg prisen som 'Europas bedste
bassist'.
|
|
195O'ernes dansesteder hyrede
orkestre med 'moderne' musikere i op til år i modsætning til i dag, hvor
orkestre turnerer til enkeltjob, one-nighters. I København kunne man hver
aften høre fine jazzmusikere på mindst ti dansesteder. Da Børge Roger Henrichsen
blev ansat i radioen, etablerede han allerede i 1951 et radiojazzorkester med
seks af de mest fremtrædende solister primært fra Svend Asmussens og
Jonny
Campbells orkestre. Ingen af disse professionelle jazzmusikere er omtalt i
Politikens Jazzleksikon.
Multiinstrumentalisten Finn
Ziegler og jeg spillede i klassiske ensembler og indspillede ti Ip-plader til
USA. Han var også bratchist i min strygekvartet i 1958 med Svend Asmussen, Poul
Olsen og cellisten Erling Christensen (plus bas og trommer), som ifølge amerikanske
universitetsundersøgelser har vist sig at være verdens første strygekvartet med
udelukkende jazzmusikere. Finn Ziegler var fuldtids-musiker
og som violinist og vibrafonist på internationalt jazzniveau. Alligevel fik han
ingen omtale i 1950'erne, men stort set heller ikke i de første 40 år af sit
professionelle musikerliv, selv om han blandt andet i 24 år var hjertet i
jazzmusiker-natstedet La Fontaine, der stadig har stor betydning for jazzlivet.
Skyldtes manglende omtale, at han spillede på værtshuse og dansesteder?. Den danske jazzklubkultur blev i
1950'erne et enestående fænomen på verdensplan. Den fødte bl.a. Jazzhus
Montmartre, der fra 1959 blev internationalt kendt med jazzens største navne
til at spille hver aften i længere perioder. Danske jazzmusikere havde
engagementer i udlandet og den danske provins, som landsdækkende
aviser og tidsskrifter ikke omtalte. Mange
andre eksempler kunne nævnes - her endnu et lille ikke omtalt eksempel:
1950 spillede dansk basspils stamfader, Niels Foss, med basunisten Peter
Rasmussens orkester i Lausanne i Schweiz, hvor Duke Ellington hørte ham og
blev så begejstret, at han omgående tilbød Niels Foss job i sit orkester.
På det jazzpædagogiske område har Danmark en enestående
historie, også internationalt, især i kraft af Bernhard Christensens
fremragende indsats. Hans metoder ogmaterialerfra 1930'erne fik stor betydning
i både børnehaver, lilleskoler, gymnasier og fra 195o'erne også i
folkeskolen. Der blev også talt for jazz på Det Kongelige Danske Musik
konservatorium. Det endte med en drabelig diskussion på konservatoriet, hvor
direktøren afviste jazzen (1959). Det jazzpædagogiske område havde ingen
større opmærksomhed og 'pædagog' blev sjældent brugt positivt i forbindelse
med en jazzmusiker.
Wiedemanns indsats
Erik Wiedemann stræbte efter at få jazzen anerkendt på
niveau med den klassiske musik og mente, at jazzen hørte til i koncertsalen
ligesom den klassiske musik. Han ville have jazzen overført fra DR's
underholdningsafdeling til den klassiske musikafdeling, forglemmende, at
jazzen op til 1949 havde ført en kummerlig tilværelse i den klassiske
afdelings regi med manglende orientering om 1940'ernes nye strømninger i
jazzen. Fra 1950 sørgede Underholdningsafdelingen for betydelig mere
sendetid og ganske anderledes store beløb til jazzen.
1956 var Erik Wiedemann medstifter af vort første
musikpolitiske organ, Den Danske Jazzkreds. 1982 udgav han sin
doktordisputats Jazz i Danmark i tyverne, trediverne og fyrrerne i
tre bind. Et vægtigt bidrag til den danske kulturhistorie. Indtil nu
hovedværket om dansk jazz frem til 1950. Mange har siden gjort tilløb til at
skrive en fortsættelse, men endnu er det ikke blevet til andet end mindre
artikler, universitetsafhand-linger og de før omtalte få leksikonsider. I
det seneste årti er nye publikationer så småt begyndt at supplere indtrykket
af dansk jazz fra årtiet. Foreløbig er fire cd'er med fyldige covernoter
udgivet på Music Mecca og et nyt spændende initiativ er begyndt at tone frem
med syv indsigtsfulde jazzspecialister, der har dannet forlaget Little Beat
Records/Archives.
▼
Nu har Kunstrådets
musikudvalg bevilliget 100.000 kroner til et pilotprojekt om dansk jazz
1950-2000 og Statens Humanistiske Forskningsråd 4.3 millioner til projektet
Dansk rockkultur fra 1950'erne
til 1980'erne. Endvidere påtænkes et rockmuseum i Roskilde. Hvad med at
kombinere det med et jazz-museum med basis i
Karl Emil Knudsens jazzsamling,
som blev startet i 1950'erne og udvikledes til at blive den største i
Danmark? Han døde for tre år siden, og samlingen går på auktion og spredes
over den ganske verden, hvis det ikke inden for de nærmeste måneder lykkes
at finde tre millioner kroner til køb af samlingen. Det Kongelige Bibliotek
er interesseret i at samarbejde. Hvis nogen har lyst til at bidrage til
samlingens erhvervelse, bedes man henvende sig til undertegnede.
Erik Moseholm, kunstnerisk leder af Swinging Europe samt
tidligere rektor for Rytmisk Musikkonservatorium.
Erik Moseholm Mail |