|
Henning
Schädler, født 2.5.1943.
Slutning af 1970
Profil:
Henning Schädler
Min historie omkring KEK:
Jeg mødte KEK første gang i begyndelsen af
1970’erne. Jeg drev butik under navnet CSA SHOP – først på adressen
Møntergade 19, senere Købmagergade 59. Jeg importerede og solgte LP’er –
specielt plademærket GHB - dengang (og nu) det førende mærke inden for
den ’ægte’ New Orleans jazz. Jeg gjorde meget ud af dette mærke, fordi
jeg vidste, at datidens førende forretning (Bristol Music Center – Bent
Kauling og Lars Rich) ikke ville føre dette mærke – og tilsvarende
mærker. Det gav et ’hul’ i markedet til mig. KEK kontaktede mig i sin
egenskab af samler, der kunne supplere sin samling ved at ’bytte’ LP’er
med mig. Jeg drev butik som hobby – jeg arbejdede ’fulltime’ som
civilingeniør.
Senere kontaktede KEK mig med et forslag om at
blive ansat i hans firma. Han manglede en til at varetage den daglige
drift af Storyville, fordi han i denne periode rejste ganske meget. Vi
forhandlede om både en ansættelse og et samarbejde vedrørende min
hobbyforretning. Jeg havde store betænkeligheder, men satte som
minimumskrav, at jeg kunne opretholde min relative høje løn i
medicinalbranchen incl. fri bil. Dengang var det officielle firmanavn
Sonet/Dansk Grammofon A/S (Jydeholmen 15), som tjente gode penge i
rock-branchen takket være agenturer på plademærkerne Virgin, Chrysalis
og Island. Det endte med, at jeg d. 1.8.1976 blev ansat som direktør for
Storyville Records, som var en del af Sonet/Dansk Grammofon A/S. Da jeg
startede, var Poul Erik Thomsen adm.direktør for Sonet/Dansk Grammofon
A/S (KEK var formand for bestyrelsen). Da PET senere forlod Sonet, blev
jeg adm.direktør for hele firmaet.
Jeg opdagede hurtigt, at jeg slet ikke kendte KEK
som person. Jeg havde mange diskussioner og uenigheder med KEK. Jeg
konstaterede, at han havde en enorm kreativ tankegang, at han havde
store humørsvingninger, at han havde svært ved at fastholde og
færdiggøre et projekt, at han helst arbejdede med sytten projekter på én
gang, og at han troede, han kunne betragte mig som sin forlængede arm,
der bare fulgte hans tankegang. KEK havde svært ved at acceptere, at jeg
ville fastholde en kompetence, der svarede til titlen ’direktør’. Men
hans kreativitet – den beundrede jeg.
Som led i aftalen blev min hobbyforretning et
50:50 partnerskab mellem Sonet og mig. Sonet finansierede, at butikken
kunne flytte til langt større og bedre lokaler på adressen Købmagergade
25. Jeg opfandt navnet ’Music Mecca’ – og den nye butik åbnede d.
11.11.1976. Importforretningen blev et tilsvarende partnerskab under
navnet ’CSA Music’ på adressen Købmagergade 26. I 1977 ’headhuntede’ jeg
Bent Kauling og Lars Rich fra Bristol Music Center. Det betød, at rollen
som ’førende jazzforretning’ flyttede fra Strøget til Købmagergade.
Tilsvarende blev Kent Munch ’headhuntet’ fra Bristol, så der også i
rock-afdelingen i Købmagergade var en kompetent ’førstemand’.
Sonet solgte godt – der var penge i kassen. Så kom
KEKs eventyr med filmbranchen (Jesper Film og Park Bio), som drænede 1
mio.kr. ud af kassen. Det faldt i mit lod at finde en løsning. Derfor
kom tanken om en fusion mellem Sonet og Starbox (Johnny Reimar). Jeg
måtte gå den tunge gang med at afskedige fem mennesker, og herefter
flyttede Sonet til St. Kongensgade 64. Jeg var nu sideordnet direktør
med Johnny Reimar. Den faktiske fusion nåede aldrig at blive effekturet.
I mellemtiden kom Sonet/Sverige ind i billedet. Man indskød 1 mio. DKK
mod at få 51% af aktiekapitalen i Sonet/Dansk Grammofon A/S. KEK
bevarede 49% samt Storyville Records 100%.
På det tidspunkt føler jeg selv, at min tid er ved
at rinde ud. Jeg foreslår og forhandler mig frem til en gunstig aftale
pr. 1.7.1979, hvor jeg fra denne dato over 24 måneder trapper mit
arbejde og min løn ned fra 100% til 0%. Jeg beholder i denne periode
kontor i St. Kongensgade, jeg køber Sonets 50% andel i Music Mecca og
CSA Music, som derefter bliver til min egne virksomheder (Music Mecca
ApS og Ambia Music ApS) – der næste år har eksisteret i 30 år.
Henning Schädler
Oktober 2008
|