|
!
|
|
How it all started!
I
en af vore mange – efter min mening totalt overflødige -
gratisaviser indledte en klummist d. 22.11.07 med ordene:”Undskyld
Amager! For alle de gange de gange jeg kaldte dig et øgenavn.
”Lorte-øen”. I mine øjne var du kun kolonihaver og skrothandlere.
Du var en provins, en landsby. Isoleret fra den rigtige verden”.
Ikke et ord om jazz - om Karl – eller om mig. Var der et jazzliv på
Amager? Jo, det var der – eller det kom der - og det sendte faktisk
sine rødder ind i det københavnske jazzmiljø. Jeg kan sige med
sikkerhed, at Karl i hvert fald to (tre?) gange var på Amager i
jazz-inspireret bestemt ærinde! En gang i selskabslokalerne i
Ølandshus med Chris Barbers band (og Papa Bues - dengang det hed
Royal Bluesmen) og en gang endnu tidligere til Åbnings-Jazzbandball
i ”Københavns Jazzklub”.
Også i
Jazzmiljøet sås Amager som en noget fjern bydel, der ikke rigtig
hørte til. Adskilige syntes nærmest at sætte spørgsmålstegn ved, om
der overhovedet var tale om en del af kongeriget – om der ikke var
tale om en art koloni. Og det skal da heller ikke skjules, at i
1948, da vi kom ind i Nato arbejdede stærke kræfter for at udskille
Danmark fra Amager. Hvad angår jazz var der også jazz-interesserede
på Amager og nogle initiativrige af passende alder grundlagde
”Københavns Jazzklub” - den klub hvor det senere Papa Bue band
startede, først som Royal Bluesmen, senere reorganiseret til BOHANA
Jazzband. Den blev faktisk startet 09.03.51.
Hvordan jeg for
good and ever fik jazzen i blodet, er det svært for mig at sige nu.
Det første ”jazzindtryk” jeg husker er en reklamefilm med Leo
Mathiesen og hans Orkester – se, det var festlige fyre. Blæste på
kaffekande, trommede på gryder, brugte grydelåg som bækkener m.m. –
og så sprang de rundt og lavede skæg og ballade. Sådan husker jeg
det i hvert fald.
Den defínitive
begyndelse: født 04.04.35 i Fredericia, mor telegrafist, far
sølvsmed, to ældre søstre. Jeg blev født inden for voldene. Jeg var
”Fæstningsdreng” – (det er
Erik Raben, KEK-soc., for resten også) jeg hørte ikke
til disse tilflyttere, de nye, som ofte slog sig ned udenfor
voldene! Troede jeg! I sommeren 35 flyttede vi imod alle mine
forventninger uden for voldene i en nybygget bungalow med høj
stue-etage. Sagen var overhovedet ikke blevet drøftet med mig. Måske
det blev spiren til et kommende oprør mod forældregenerationen
senere! Musik var der helt sikkert meget af i mine første år. Og den
9. april 1940 tidligt om morgenen blev jeg hentet ind i den fine
stue – den med klaveret, grammofonen, nodeskabet og bogreolen og den
fine nips, og hvor juletræet stod når det var den tid. Fra denne
stues vinduer så vi en stadig strøm af larmende Messerschmidts, det
tyske luftvåbens svar på Spitfire, på vej ned mod Lillebælt, dreje
mod sydøst og forsvinde. Der var krig og Lillebæltsbroen var under
bevogtning fra luften til landstyrkerne ankom hen ad ni-tiden.
Som antydet var
det et pænt hjem med klaver. En far der spillede tværfløjte og
dirigerede amatørorkestre, to søstre der ”gik til klaver”, en mor
der med en spinkel sopran fremførte Ingemanns Morgen- og Aftensange
og lignende. Grammofonen var en skøn konsolmodel i mørk eg med
håndsving, fjeder, akustisk tonehoved (selvfølgelig), skjult
lydtragt og skab til plader. Skabet indeholdt næsten udelukkende
klassisk musik, et par enkelte
10 cm. børneplader og en
stabel Duriumplader. En pladetype som som glimrede ved ikke at kunne
gå i stykker, idet den var lavet af en halv-trekvarthård gummimasse
valset ud på en kraftig lærredsplade – skulle nogen ligge inde med
en enkelt duriumplade er jeg den glade køber. Det var mest tysk
underholdnings- og populærmusik som fx Comedian Harmonists. Jazz og
moderne danse-musik var der ikke noget af.
1945
flyttede vi til det store dragende Københavnstrup – det vil sige
helt konkret til Kastrup. Endda helt i udkanten. Og nu begynder vi
at nærme os et punkt hvor jazzen manifesterer sig mere indtrængende
i mit
univers.
Vi boede med fri udsigt over lufthavnen og Øresund. Med bus og
sporvogn, vognstyrer, konduktør, bivogn, ligeud og omstigning kunne
vi komme til Rådhuspladsen på ca en time! Og derinde var Tivoli,
Rundetårn, Zoo, biograferne – fx Juleshow i Metropol – med meget
mere. Det var o.k. Al trafik til lufthavnen foregik ad
Lufthavnsvejen. Fra stuevinduerne kunne vi se den sidste 1½
kilometer af vejen før Administrationsbygningen. Der var nu ikke så
meget trafik. Bus én gang i timen og ellers kun militær trafik – dog
af og til en lastbil eller lignende.
Lørdag den 7.
september 1946 legede jeg på vores terrasse. Den var hævet ca
1 meter
i forhold til omgivelserne. Jeg så en lastbil på vej mod lufthavnen.
Der var store skilte på siden og oppe på ladet var der mennesker.
Den kørte ret langsomt. Det gjorde jeg til gengæld ikke da jeg var
kommet på cyklen. Jeg indhentede den ude på pladsen foran
Administrationsbygningen. Det var unge mænd med musikinstrumenter,
der stod på ladet! Det var ham der Leo Mathiesen og nogen fra hans
orkester – og på skiltet stod der ”Welcome Don Redmans Band”. Men de
stod bare og ventede. Det gad jeg ikke – eller også skulle jeg hjem
og spise.
I det daglige
skulle skolen skulle passes. 5. klasse gjorde jeg færdig på Kastrup
Skole og derefter blev det mellemskole på Korsvejen Skole 1946. På
Amager var der i øvrigt hyggelige landeveje, uforstyrret af
biltrafik, og små uforstyrrede landsbyer. Ind mod København ad
Kastrupvej lå Sundbyøster – umiddelbart et lidt lukket og
utilnærmeligt område – jeg anede ikke at derinde i sidegaderne
legede Helge, Arne, Ove, Benny og en del andre som senere skulle
blive den flok, som sugede mig ind i jazzmiljøet. Nogle år senere!
Vi fik også ny
radio. En ”ny” brugt meget stor Grundig med ”tragisk” øje og alle
mulige båndområder. Når jeg kunne snige mig til det sad jeg og fandt
mystiske stationer, skibsbølgelængder, kortbølgeradioer, AFN, RIAS,
Radio Munich og så videre. Og det skete jeg røg ind i noget af det
hersens jazz!
Imellem vort
hus og lufthavnen lå et stort grønt område som var udlagt som
fodboldbaner for Kastrup Boldklub. Da jeg blev konfirmeret fik jeg
penge til at købe en rigtig læderfodbold for – og når vejret var til
det var jeg ved et af målene. Så spillede vi til ét mål - eller jeg
løb der alene og ”tjønsede”. En eftermiddag kom tre gutter – et par
år ældre end mig selv – ind og spurgte om de måtte være med. Jeg
havde set dem flere dage om eftermiddagen køre ind ad Lufthavnsvej –
på samme tidspunkt (jeg havde fået ur til konfirmation!). De
fortalte at de var under uddannelse på Vejrtjenesten og boede på
værelser i den nærmeste omegn. Og så ”tjønsede” vi sammen under grin
og pusten og stønnen med en del tacklinger der var lige på kanten!
Den ene af fyrene hed Thomsen og var fra Odense, den anden Helge og
var fra København (han blev senere jetpilot og styrtede ned i
Kattegat) og den tredje hed Hans Børge Hansen og var fra Holstebro.
Alle blev inviteret på te og da de blev konfronteret med grammofonen
(som nu var elektrisk og anbragt i et møbel bygget sammen med radio
og pladeskab) faldt spørgsmålet hurtigt ”Har du nogen plader”? Og
det havde jeg faktisk – 4 stk.!
En - min første
- med 2 melodier fra tegnefilmen Fyrtøjet og så: på fransk SWING –
Armstrongs ”Blues for Yesterday” koblet med ”I want a little girl”,
Hodges’s ”Dance of the goone” og Ellingtons ”East St. Louis
Toodle-oo, koblingerne husker jeg ikke! Det var selvfølgelig Hans
Børge - senere Royal Bluesmen og Bohana, - der var den
jazz-intereserede. Armstrongpladen har jeg endnu. Det næste kan der
næsten sættes dato på – for i den efterfølgende weekend tog HB og
jeg sammen i Platan og så "Jazzkongen" med Louis Armstrong – den
havde repremiere d. 04.05.50 og gik til 07.05.50. Engang senere i
50erne kom den i fjernsynet under titlen ”New Orleans”. I kan høre
noget af musikken på nettet, enten ved at bruge adressen
http://www.youtube.com/watch?v=bWtUzdI5hlE eller ”google”
youtube armstrong holiday HB og jeg
var også inde og se ”Swingprofessoren” i Alexandra imellem 19.06 og
30.07 – jeg fik faktisk set den et par gange’
På det
tidspunkt havde jeg været til min første jazzkoncert – i KB-hallen,
alene – Nat King Cole trio! Jeg så rigtige neger-jazzmusikere. Jeg
var også blevet en flittig avislæser – i hvert fald af min alder.
Først og fremmest læste jeg sporten og derefter biograf-annoncerne.
Lige ved siden af biograf-annoncerne var rubrikkerne Forlystelser og
Koncerter og der faldt jeg altså over Nat King Cole trioen.
Billetten købte jeg i Aladdin Radio inde på Amagerbrogade – hvor jeg
også var begyndt at kigge på plader. Ellers var det
Radioforretningen i Kastruplundsgade der holdt for.
Den 1. august
påbegyndte jeg administrationsuddannelsen i Københavns
Hospitalsvæsen. Det betød en reduktion af fodboldspil og tilvækst
af aftenskole – men til gengæld udbetalt løn. Faktisk også, at det
der med jazzen rullede videre. I samme klasse på aftenskolen gik en
dejlig dame, som viste sig at bo i Sundbyøster. Det blev lange ture
på cykel hen og hjem og masser af snak. En lørdag mødte jeg hende i
Aladdin Radio på pladekøb. Hun så hvad jeg havde valgt – og hun
sagde så ”Du skal hilse på Ove og Benny – de er meget
jazzinteresserede – de bor også i Sundbyøster”. På den måde blev jeg
indrulleret i Københavns Jazzklub ”en studiekreds i private hjem” –
citat Jazz Parade marts 1953 nr. 3 (om Jazz Parade - se senere). Det
var som om en port til en stor og fascinerende verden blev slået op.
Sjælland kaldte
– vejen gik over den gamle Langebro (fra1930 – først afløst af den
nuværende 1954) – dengang lige forbi Negerhytten, den kantinebygning
som blev Storyville Clubs navnkundige hjemsted for en kort tid. Ovre
på Sjælland spilledes der jazz – live. Stedet var Borgernes Hus nær
Nørreport Station. Her holdt ”Hot Club of Denmark” til. Denne klub
var vokset ud af en anden ældre klub ”Jazzvennerne”, som egentlig
var en ”modklub” til ”Jazzreports Swingklub of Denmark” (hør Little
Beat – Leo Mathiesen 1940-41 CD 07001). Hot Clubs aktivgruppe
udgjordes af en gruppe af landets førende diskofiler som Harald
Grut, Bent Henius, Børge J.C.Møller, Erik Wiedemann, Børge Roger
Henrichsen,
John Jørgensen
m.fl. Klubben arbejdede langt overvejende med diskofile causerier og
diskussioner – en form som førtes videre til Radioens Jazzklub – af
stort set de samme personer.
Nærværende
skribleri skal jo være min jazzmæssige
levnedsbeskrivelse og det skal jeg nok holde mig for øje. Blot må
jeg sige, at for mig er et egentlig liv overhovedet kun et liv
MED nogen, MED noget – og det kan være mange ting – JAZZ
fx. Jeg var - her i begyndelsen af 50erne - til stede i Københavns
jazzliv sammen med mange andre som blev venner, bekendte, kontakter
– og somme tider var jeg heldig at være på nogen gode jazzsteder på
det rigtige tidspunkt. Det blev jeg jazzmæssigt formet af – men det
greb også dybt ind i det øvrige liv jeg levede.
Det påvirkede selvfølgelig ikke jazzen nævneværdigt, at jeg
lejlighedsvis udførte budtjeneste for redaktionen af Jazz Parade (=
BOH = Bent O. Håndstad) –
men det samvær jeg fik med de mennesker jeg mødte påvirkede mig
stærkt – hvilket vist bekymrede min mor noget i begyndelsen. Mit
første møde med live klub-jazz i København var i ovennævnte Hot Club
– jeg kunne ikke komme til den fastsatte åbningstid, så da jeg kom
for sent til den diskofile afdeling forbi – men uden for døren hørte
musikken LIVE, fik jeg en ”Gåsehudsoplevelse” - hvad det så er vil
jeg senere komme tilbage til. Hot Clubs gamle garde gik ind for den
diskofile afdeling – den nye pressede på for at få mere live-musik.
Og begge grupper spaltedes igen i to – en der var for moderne jazz
(som vi lige var begyndt at få færten af i DK) og en der gik ind for
swing og trad-jazz. Klubben blev startet i 1946 og i november 1950
kom det første nummer af Jazz Parade – som forholdene udviklede sig
behøvede klubben et blad. Jazz Parade udkom til 1960 – fra 1953
uafhængigt af Hot Club!
I øvrigt virker
det i dag lidt pudsigt at se hvordan en Jazzklub dengang startedes
meget formelt med stiftende generalforsamling, valg af bestyrelse og
fordeling af poster og funktioner - formand, næstformand, kasserer
(af og til en hjælpekasserer), sekretær, distribution og
mødeaktivitet. Det var en generation der kendte den slags formelle
forhold – fra beboerforeninger, sportsklubber, fagforeninger,
arbejdsklubber o.l. Men faktisk kunne man nok godt allerede dengang
fornemme, at rigtig mange primært kom for at danse og hygge sig.
Ydermere var det en generation som i ret stort antal havde ”gået til
spil” – så det var nærliggende at prøve kræfter med noget live. Det
lød for mange også besnærende nemt – men resultaterne stod langt fra
altid mål med drømmene. Jeg blev i hvert fald selv hurtig klar –
meget hurtigt – over at jeg klarinetten ikke var min fremtid!
Hot Club fik
fra 1949 eget orkester, Hot Club New Orleans Band, men til
danseaftnerne optrådte også moderne grupper med Boris Rabinowitz,
Max Brüel, Mario Procida og andre. Den diskofile afdeling leverede
som regel højt kvalificerede indlæg – men ofte var der stor uenighed
om indholdet alligevel. Hot Club
holder til 1953 og bliver så slået sammen med Blue Note. Det var fra
begyndelsen svært at fastholde et tilstrækkeligt stort medlemstal.
Og også med lokale og musikanlæg havde klubben problemer. Lokalet i
Borgernes Hus ødelagdes ved en brand – og forsyningerne af teknisk
apparatur var stadig præget af krigen.
HoT Club fik
som nævnt også klubbladet Jazz Parade. Redigeringen af bladet gled
meget hurtigt over i hænderne på BOH – Bent O. Håndstad. Om BOH
hørte jeg et par yngre samtidige herrer med fuldskæg, stålbriller,
halvlangt hår og behørigt ternede skjorter - dvs. anordnet
jazzklubdress (en bestemt type som BOH tit havde det lidt svært med)
- kommentere ham med ordene ”Han er jo intet andet end vand-bærer”.
Til det skal i alt fald siges, at Håndstad ikke var det mest
vand-interesserede menneske jeg har kendt – og det skulle være en
helt speciel situation, hvis han ligefrem skulle begynde at bære
rundt på det.
Fra sin
”redaktionsstol” – han sad næsten aldrig ned - skrev, redigerede,
kommenterede, polemiserede,
kritiserede, snerrede, hvæsede, hyggede, grinede, jublede han i et
tiår med dagens jazzliv som stof. Petit stof, Camelbrusher, Tmæks og
Gøps, Nyt fra Provinsen, I korte træk – det var der alt sammen. Her
synes jeg lige at jeg vil nævne, at Allan S. (Kek-soc.) har lavet en
glimrende oversigt over Jazz Parade-udgivelserne. Den er guld værd.
Det er de 10 årgange Jazz Parade også – hvis vi taler om historisk
kildestof til Jazzlivet i København fra 50 til 60.
Han var en
farverig og festlig fyr, rap i replikken (rapkæftet), polemisk og
til enhver tid indstillet på skæg og ballade. Vildt jazzinteresseret
- dog ikke så meget i den moderne jazz – men han havde også i
nederste reols højre side en bla-bla-afdeling, en afdeling med
plader hvis tilstedeværelse i en jazzpladesamling kunne være lidt
svær at forklare, og som når han fandt noget lignende hos andre,
udløste høj latter. Selv var han fx meget glad for en udgave af ”A
Slowboat to China”, med hvad han selv ville have benævnt et
”obskurt” bigband – jeg husker ikke længere navnet!
Men noget
begynder at krible i hovedet hos undertegnede aldrende medlem af
KEK-Society – deroppe hvor andre har hukommelsen. Hvem var det der
kaldte BOH for ”beer guzzling jazz guru” – og hvor??? Jeg fandt
hurtigt frem til stedet – i bookletten til ”The Golden Years of
Revival” skriver Chris Albertson et par sider om tiåret – de er
virkelig værd at læse – ”Those were the times”! der står det.
Chris Albertson hed dengang Gunnar Albertsen – han var fra Island,
men var hurtigt i kraft af sin personlighed og indsigt – og her
ville BOH have hylet ”og sin båndoptager” - gledet ind i det
københavnske jazzmiljøs centrale aktivgruppe. 251 af de spolebånd
som Mona skriver om, stammer faktisk fra C.A.’s samling – ligeledes
en del af LP-samlingen. Karl og Gunnar A. kom fint ud af det med
hinanden.
Gunnar skriver selv om sin egen rolle ”Being a gadget freak, even
then, I was the first and, the only guy in
Copenhagen jazz circles
to have a tape recorder. It was a large, heavy B&O (their first
model) and I had already used it to record the Ken Colyer Band - - “
– det er optagelserne fra Gentofte Hotel det drejer sig om.
Citatet stammer imidlertid fra
Gunnars/Chris’s egne noter på LP-en ”International Jam Sessíons”
Xanadou 122 med nogle optagelser fra Forsvarsbrødrenes Lokaler i
Gothersgade med blandt andre Clifford Brown, Jørgen Ryg, Erik
Moseholm, Jørgen Bengtsson med flere – det kunne være rigtig sjovt
at få nogen til at gætte med på hvilke danske musikere der skjuler
sig bag 3 gange ”unknown” (jeg har hørt et par bud der sagde at en
vis Kenny Schwenge skulle have optrådt ved trommerne – men ham er
der næppe ret mange der husker i dag). Optagelsen er fra 12. nov.
1953 hvor Lionel Hampton havde givet Koncert i KB-hallen.
Gunnar var et
ualmindelig imødekommende og hjælpsomt menneske. Gennem sin far, som
var islandsk ambassadør i København, fik han ofte friske skiver hjem
fra det store USA – og så var der fryd for øregangene. Han lånte
mig LP-en fra Massey Hall 1953 med Charlie ”Chan” – Parker – hvor
jeg dog ønskede at jeg havde en computer og et
Nero-overspilningsprogram – og en cd-brænder – og en blank cd! I kan
læse mere om Chris Albertson på ”Wikipedia Chris Albertson”, det er
umagen værd – og så er der som sagt afsnittet ”Recollections of the
Postwar Traditionel Jazz Movements” fra ovennævnte booklet
(Storyville)! Egentlig burde Chris Albertson jo inviteres ind i
kredsen!!!
Der var mange
spændende personligheder som BOH og Gunnar Albertsen i det
Københavnske Jazzmiljø – og Karl var jo ikke at forglemme en af dem.
Som sagt – mit personlige jazzliv (og det fyldte meget) var
musikoplevelser, kontakter og samvær og steder – alt sammen meget
konkret.
Radioens
Jazzklub bør selvfølgelig også nævnes. Afgjort en klub for diskofile
(den har dog en kort periode eget orkester). For mit vedkommende
fangedes jeg ind af kendingsmelodien ”Didn’t he ramble” med Jelly
Roll. Det var oftest udsendelser på et højt kvalitativt niveau, kun
sjældent for folk uden specielle forudsætninger – men sikke plader
de havde! De fik dem nok ikke alle på den måde som Erik Wiedemann en
overgang skaffede sig sine. Der blev købt meget ny jazz i Malmø –
som oftest i ”Støtten”. Hans teknik var, at han gik til blodtapning,
det fik man betaling for i Sverige – og så omsatte han pengene i
plader. Når man så på det udvalg der var, kunne man frygte en
katastrofe for tilrejsende danskere! Radioens Jazzklub var ofte i
hård modvind. Bl.a. fra redaktøren af Jazz Parade. For meget
arkæologi, for meget specialist-skivegnaveri. Det blev også det ry
den fik i den større offentlighed. Det førte til at Dirch Passer et
år serverede sin monolog ”How jazz was born ” – hvor han skulle
gennemgå historien om et orkester, om hvilket han sagde – ” det
indspillede ingen grammofonplader, det eksisterede slet ikke, man
ved intet om det, men det er utvivlsomt at det er det bedste af alle
jazzbands der har været. Personligt lyttede jeg dengang mere til
Sveriges Radio – Claes Dahlgreens rapporter fra USA, Simon Brehms
”Nattugglan”, AFN og andre - .
KØBENHAVNS JAZZKLUB.
Der er god
grund til at tro, at Københavns Jazzklub også er startet med en art
Stiftende General-forsamlig. Jeg var ikke med – jeg kendte end ikke
klubbens eksistens. Til gengæld var jeg med til den første
julefrokost! Der var en del jazzmusik – og meget andet meget andet!
Gruppen var
ikke stor – og vi mødtes ”i private hjem” i begyndelsen. Senere
lånte vi mod kontant vederlag lokale i NIOGT (en kendt
afholdsorganisation!) i Nordlandsgade – 3o kroner. Vi måtte nøjes
med lys pils og sodavand – men hvilke byrder bar vi ikke gerne for
at være sammen om vores yndlingslidenskab: JAZZ?! Til gengæld var
der mulighed for at låne bygningens transportable musikanlæg – og en
enkelt gang et lokale hvor der stod et forstemt klaver. Vi havde
nemlig arrangeret en klub-eksklusiv triokoncert med Boris Rabinowitz
Trioen. I dette tilfælde sejrede modernisterne – eller som de også
kaldtes modernikerne.
I det private
kunne man snuppe et par pils - medbragte - eller der var te og
kryddere. Sådan en seance benævntes også ”Krydderkrig”. Aftenen
bestod normalt af to causerier ligesom i Hot Club og Radioen. Vi
havde også et ”Medlemsblad” – det var maskinskrevet på
gennemslagspapir med carbonpapir (en nu uddød teknik!)– 3
eksemplarer ad gangen – og aldrig på mere end en foldet A4-side.
Efter sidste causeri var der diskussion – der som regel gled over i
”Historieafdelingen”, som bestod af fremførelse af de nyeste vitser
og historier tilsat lidt aktuel sladder. Og så kunne det hænde at
aftenen sluttede af med at spillekortene kom frem – det var ikke
forbudt – så lånte ”fru” NIOGT os nøglen så vi kunne låse efter os!
En del klubmedlemmer gik i øvrigt ind for en dengang meget aktuel
”Bibel”. Som den rigtige i 2 dele - nemlig Finn Søeborgs romaner
”Her går det godt” og den efterfølgende ”Sådan er der så meget”.
Det store
projekt var at få stablet et klub-orkester på benene. Det var især
”Vædder” og ”Minak” (kommende bassist og trommeslager i bandet) der
gjorde en indsats. Hans Børge Hansen som jeg nævnte i indledningen,
var for længst blevet den lykkelige ejer af en trompet – og lærte
faktisk sig selv at spille på forbavsende kort tid! Han trak med sig
en ven fra Holstebro ved navn Jens Jørgen Thorsen, som trakterede
pianoet med opsigtsvækkende kraft og energi.
Til slut
manglede der kun en trombonist. Så gik jungletelegrafen i gang – og
efter godt en uge blev der indkaldt til ”trombonist-audition” i
musiklokalet på Skolen ved Sundet! Der var tre indkaldte – en fra
Tivoligarden, en fra Parmagade – den tredje kom ikke.
Parmagade-manden var uimodsigeligt den bedste – og hed Arne
Bue-Jensen! Nu var basis klar – og fik af orkestermedlemerne navnet
”Royal Bluesmen”. Forude vinkede det næste store projekt – klubbens
første Jazzband-Ball!
Stedet blev en
anden af NIOGT’s bygninger, valget var udelukkende bestemt af prisen
– afholdsideen var afgjort ikke dybt rodfæstet i gruppen. Men kom
der ikke nok ind i entre hæftede vi selv for resten. Nogen fik også
skaffet det moderne orkester, som skik og brug foreskrev. Det blev
Finn Mickelborg sekstetten med blandt andre Per Møller-Hansen (nu
KEK-Society) på piano, Ole Molin på guitar – udover dem husker jeg
Helge Nielsen på bas og Knud Abrahamsen på ts - . Mødet med Finn
Mickelborg blev for ham og mig begyndelsen til et nært venskab, der
varede til hans død sidste år. Min interesse for moderne kunst var
vakt for længst – nu blev den for alvor boostet af kontakten med
Finn.
Royal Bluesmen
bestod af Arne Bue-Jensen, Jens Jørgen Thorsen (senere
billedkunstner, forfatter og
meget mere),
Hans Børge Hansen, guitar unknown, Ib Oskar Pedersen, Ove Vædelund
og Benny Larsen – og som allround rådgiver Allan Rasmussen. Som
antydet var vi noget bekymrede over hvor mange der mon kom – søndag
eftermiddag, ingen øl og mildest talt ingen presse! Men gennem den
faste medlemsgruppe var der bred kontaktflade til lærlingene på B&W
og andre af Amagers virksomheder – aftenskolen var også en god
kontaktflade – der kom absolut ikke til at mangle publikum! Salen
blev fyldt af danseglade ungersvende og -damer. De ville have
samvær, dans og kammeratlig hygge - jazzen som musikform var de ikke
specielt interesserede i. Vi fik besøg af KEK og Håndstad – de kom
gratis ind. Håndstad måtte nedsvælge et par appelsinvand – noget han
aldrig glemte.
Succes’en blev
hurtigt fulgt op. Klubben tog kontakt til ”Lunds Akademiska
Jazzclub” og sammen lavedes der et arrangement. Også dette
arrangement blev en succes. Vi var med Malmøbåden og derefter med
toget til Lund.
På
færgen slappedes der af – fra venstre bassisten Helge Nielsen, en
meget smilende
Allan Rasmussen, HB som i
sit stille sind glæder sig over ikke at skulle repetere til en eller
anden prøve på Uni ligesom Ricardo. Arrangementet startede kl. 16.30
– nogen, Benny, Ernst og Allan (klubbens flotteste profil!) fordrev
ventetiden med at lufte kortene. Skulle vi nå den sidste båd fra
Malmø måtte vi af sted kl. 21 fra Lund. Alle deltagere havde selv
betalt deres billet – ved afrejsen fik musikere og ledere dog deres
billetter refunderet, idet der faktisk var overskud. Spilleglæden
var endnu så stor at HB og Ib Oskar og Ricardo i toget pillede
instrumenterne frem og forsatte koncerten. De såkaldt ”stive”
svenskere og selv billettøren syntes det var fint, det. Ved et
senere besøg af samme slags blev overskuddet så stort, at vi blev
bedt om ekstratid – betalingen var taxa til lufthavnen og
flybilletter til København og refusion af vores transport i øvrigt!
Alt sammen arrangeret af ledelsen for ”Lunds Akademiska Jazzklub”
her og nu, da kassen var gjort op. Jeg boede stadig ved Lufthavnen
og så for første gang København fra luften – en lys sommernat.
Ganske flot skue!
Københavns
Jazzklub rummede en specialgruppe, nemlig gruppen ”Kong Hans”. Samme
navn som formandens sommerhus. Klubbens stifter og ildsjæl og
formand i flere år hed Helge Reimer-Nielsen. Helge var bankansat og
havde et dybt indblik i samfundets måde at fungere på. Blandt andet
var det ham der i et eller andet register fandt ud af, at der ikke
var registreret nogen foreninger under navnet ”Københavns Jazzklub”
– og med ledelsens ambitioner var det ikke for meget – eller også
var det selvironi, som var et fænomen der heldigvis ikke var klubben
fremmed. Men der var Hot Club of Denmark” - - så var Københavns
Jazzklub vel passende til os. Helge og et andet af klubbens
medlemmer, ejede et sommerhus i en meget, meget ny udstykning nær
Kulhuse – en stor bar græsmark med 40 ens røde huse! Ved passende
lejligheder samledes klubbens hårde kerne i dette sommerhus til
”Planlægning og Evaluering” (som det ville have heddet i dag).
Soveafdelingen
var altid overbooket – det samme gjaldt ”badet”. Bent Håndstad blev
henvist til at sætte sine fagre lokker udenfor – og gik i ophidselse
ud for om muligt at finde mere venligtsindede kammerater – på
billedet man ser hvordan! Bortset fra de ovenfor nævnte krævende
opgaver vedrørende klubbens drift blev der dog også tid til jazz,
kortspil, selskabslege (fx billard på kroen), prøvesmagning af
drikkevarer og diverse Spøg og Skæmt. Den sidste genre blev af
redaktør Håndstad omdøbt til ”Tmæks og gøps” – en titel som han
derefter hyppigt anvendte for en afdeling i Jazz Parade.
Helge var ved
siden af jazzen interesseret i moderne malerkunst og i den samtidige
lyrik, - og puslede faktisk selv med digteriet. Han havde en
udpræget svaghed for Jens August Schade og Nis Petersen. Han blev
selv ophavsmand til det der vist blev det eneste stykke lyrik i Jazz
Parade – et digt om Fats Waller med titlen ”Bag et blomstret
gardin”! Det var en voldsom rystelse, da vi fik meddelelse om at
Helge var omkommet ved en ulykke. Han afløstes af tidligere nævnte
Allan Rasmussen, Gamle
Allan. Det bliver i øvrigt også Allan der overtager trommerne ved
reorganiseringen Royal Bluesmen, som ender med navneændring til
BOHANA Jazzband. Dette navn er sammensat af første bogstav i
orkestermedlemmernes navne – hvis du vil have en løsning på denne
gåde kan det hjælpe rigtig meget at studere ”The Golden Years” vol.
10. Hvorfor navnet Kong Hans var blevet valgt fandt jeg aldrig ud
af.
Sådan en skriv
som denne produceres over flere gange – og publiceres også over et
par gange. Den 3. marts leverede telefonen en information som i
allerhøjeste grad har noget at gøre med det, jeg skriver om her – om
begyndelsen af 50erne!
Pat Halcox
stopper hos
Chris Barber
med udgangen af juli måned - en af afskedskoncerterne bliver i
alle tilfælde i Danmark!
Harry Carney og
Duke Ellington var i nogle år de to musikere der havde kørt parløb
længst, nemlig fra 1927 til 1974 – 47 år.
Pat Halcox
og
Chris Barber
har været sammen fra 1954 til 2008 – 54 år!
Pat og Chris på vej
hjem
|
|
|
|