—Karl Emil Knudsen
var en person som mange havde svært ved
at nærme sig. Han kunne godt være ret
barsk. Men når man først kom lidt
nærmere ind på livet af ham, så var han
ikke spor brysk og afvisende, men meget
interesseret og udbytterig at samarbejde
med. Jeg skældte ham ud ved flere
lejligheder, og jeg tror faktisk han ku’
li’ det. Han var ikke klar over at hans
stil kunne blokere hans kommunikation,
selv med egne medarbejdere. Sammen med blandt
andre Adrian Bentzon etablerede Karl
Emil Knudsen en jazzklub nede i
Havnegade oktober 1952, og den hed
Storyville — senere kom Anders Dyrup til
og de fandt lokalet i St. Regnegade så
klubben blev til Montmartre. Storyville
Club var vistnok i gang 14 dage før Blue
Note, som Torben Ulrich og Meyer var
involveret i. Dengang var det vigtigt at
komme først – i dag hersker der
usikkerhed om hvem som egentlig var
først. Storyville Club præsenterede den
traditionelle jazz og blues, mens Blue
Note havde den mere moderne jazz og et
publikum der fortrinsvis kom nordfra.
Der var en markant social forskel i
klientellet hos de to klubber. Men det
var ved etableringen af disse to klubber
at Knudsen og Meyer har mødt hinanden.
—Vi har givet
snuset hos hinanden, siger Meyer.
—Knudsens
pladeselskab hed ikke Storyville fra
begyndelsen. De første plader han udgav,
var med The Ramblers med
kornet-fænomenet Jeppe Esper Larsen. De
indspillede fire pladesider [78’ere] med
den engelske basunist Chris Barber og
matrice-numrene er KEK 1-2-3-4 og
plademærket hed Memory.
Og fremover blev
Karl Emil Knudsen på skrift til KEK og i
daglig tale til Knudsen, som om der kun
fandtes én med det navn. Storyville
indledte et samarbejde med
pladeselskabet Sonet.
—Knudsen tjente
mange penge da han var hovedmanden bag
Sonet. Senere købte hans svenske
kolleger ham ud og han overtog i stedet
Storyville. Jeg er ikke sikker på han
var en god forretningsmand ved dén
lejlighed. Han tabte også mange penge,
da video kom frem. Hans indkøbte
videoudstyr blev hurtigt forældet.
—Det han i
virkeligheden interesserede sig mest
for, var de store blues-sangere som
Sonny Boy Williamson, Big Bill Broonzy,
Memphis Slim og Sleepy John Estes. Der
var en årlig turne der hed American Folk
Blues Festival, der også kom til
København i en årrække. Når de var her,
fangede han dem efter koncerten og
aftalte at der skulle indspilles plader
ved nattesessions, hvor der stort set
blev indspillet en plade i timen. Det er
hans blues-katalog, der stadig er i
omløb og overført til cd. Glimrende
musik!
—Og så var han
tidlig opmærksom på revival-bevægelsen
i 50erne. Chris Barber solgte godt, og
Papa Bue med Nyboder Pris,
Schlafe mein Prinzchen, og så
videre, solgte i store oplag. Han havde
også øre for at få indspillet nogle af
de gode ting der foregik inden for
traditionel musik i Danmark – ting der
uberettiget er blevet glemt. I
forbindelse med firmaets 50-års jubilæum
udgav han en stor serie cd’er med
engelske og danske revival-orkestre.
For eksempel var Acker Bilk en meget
personlig og oprigtig musiker, selv om
der blev gjort rigelig meget reklame for
ham med bowlerhat. I Danmark indspillede
Knudsen Arne Birgers Jazzsjak, et
washboard-band med Arne Birger på
tuba, en helt ung Steen Vig på sax og
brødrene Mortensen på basun og kornet –
den lille Mortensen på kornet var
pukkelrygget – de to var kendt overalt i
den traditionelle lejr. Når amerikanske
specialister hører dén plade, tror de
det er en Clarence Williams-gruppe.
De senere år havde
Jazzkontakten et tæt samarbejde med
Knudsen ved udgivelsen af cd’erne
omkring The JAZZPAR Prize. Hans
Storyville-selskab kom til at udgive
hovedparten af Projektets foreløbig 33
cd’er. Et andet samarbejde mellem Meyer
og Knudsen var afholdelsen af den tiende
Ellington-konference, der for første
gang fandt sted på en
ikke-engelsktalende lokation: København.
—Han var en af de
få danskere som var med til alle årenes
konferencer, så det var naturligt at
spørge om han ville være med. Der var en
hvis økonomisk risiko. Men det kunne han
tillade sig, for han kunne måske
markedsføre sine Ellington-produkter,
sine plader, videoer og diskografier.
Folk var ret begejstret for dén
konference. Vi havde opnået økonomisk
støtte, der gjorde, at vi kunne
præsentere et stærkere program, end man
var vant til. Da vi sluttede, var han
lidt betuttet og trak sig tilbage, selv
om succesen i høj grad også var hans
fortjeneste. Han var ikke en person som
masede sig frem. Han var på ingen måde
selvpromoverende.
—Han besøgte mig
regelmæssigt og sagde rent ud at han
blev opmuntret at det. Jeg havde altid
noget musik jeg ville foreslå han udgav.
Så jeg spillede noget for at gøre ham
interesseret. Jeg var ikke altid enig i
rækkefølgen han prioriterede tingene i.
Han udgav meget swing- og bigband-musik
af dansant karakter. Det forsvarede han
med at han solgte en masse af dens slags
plader. Det er svært at forstå at folk
gider købe det i dag. Jeg prøvede at få
ham til at udgive noget med Eddie
Sauter, ham som blandt andet arrangerede
musik til Ray McKinneys orkestre. Det
blev ikke rigtig til noget.
—De sidste år har
Knudsens firma været meget aktiv med
mange ting. Men det var jo også fordi
han var klar over at han ikke kunne
fortsætte som grammofon-direktør, når
han ikke kunne høre. En håbløs
situation. Og han var godt klar over at
uden Mona [Granager, medarbejder i en
årrække] var det hele brudt sammen for
længst.
—De sidste år
måtte han have Anders Stefansen til at
transportere sig rundt. Jeg husker han
en af de senere gange han var hernede,
kritiserede at vi tonede vores
pladereoler for udseendes skyld.
Overhovedet at bruge tid på det synes
han var rent fråds!
—Det er sørgeligt
at tænke på: Han var hernede så tit og
hyggede sig. Han var ivrig efter at vi
skulle finde noget spændende. Han gik
altid på jagt i mine reoler og fandt
ting og sager. Han fik hevet en masse
bånd frem, som jeg endelig ikke måtte
blande. Han havde ikke tid til at gå i
dybden med det, så vi skulle lade det
ligge til han kom næste gang.
Knudsens bunker
ligger endnu hos Arnvid Meyer og bliver
møjsommeligt noteret inden de bliver
lagt på plads.
—Hans initiativer
bragte musik frem, man ellers ikke havde
opdaget. Han arbejdede altid. Og Knudsen
var flittig til at få truffet aftaler
med de efterladte til afdøde musikere
som han havde fundet materiale med.
Knudsen deltog
altid i International Association of
Jazz Record Collectors (IAJRC) – en
konference for pladesamlere. Han havde
også et langt og tæt forhold til Dan
Morgenstern, lederen af Institute of
Jazz Studies, Rutgers University.
—Nu er det jo
spændende at se hvad der kommer til at
ske med hans samlinger. Noget af det kan
være vigtigt for jazz-historien. Og hvis
et større udenlandsk firma køber
Storyville, så er det jo ikke på grund
af kærlighed til dansk jazz, så den del
af repertoiret kan frygtes at forsvinde.
Ved begravelsen af
Karl Emil Knudsen på kirkegården ved
Grundtvigs Kirke den 13. september,
spillede blandt andre Ole ”Fessor”
Lindgreen og Theis Jensen.
Man kan blandt
andet finde mere læsestof om Karl Emil
Knudsen og hans livsværk i
tidsskrifterne: Jazz Special #22, Jazz
Stage vol. 5 1999, og Radio Jazz Bladet
#145 |