|
|
|
Profil af Allan Stephensen
(10. februar, 1939).
PROFILE IN ENGLISH PRESS HERE
1.del
Bortset fra de første år i
underskolen, der sluttede i 1950, havde jeg i alle de
følgende år kedet mig noget så forfærdeligt. Med nogle
ganske få undtagelser, synes jeg at mine
klassekammerater og lærerne var totalt intetsigende og
ikke min tid og opmærksomhed værd. Det kan lyde ganske
højrøvet - men jeg følte det sådan dengang. Mine
hovedinteresser var fra begyndelsen af 1950’erne
litteratur, af vekslende lødighed, og så først og
fremmest jazzmusikken. Det skyldes et tidligt
bekendtskab med bl.a. Karl Emil Knudsen og Arne
Svensson.
På den tid var der ikke
megen forståelse i folkeskolen for nogen form for musik.
Jeg blev derfor nærmest helt euforisk af begejstring, da
jeg i Berlingske faldt over en lille, beskeden annonce
indrykket af pladeselskabet Metronome på Nørrebro. Man
søgte herigennem en yngre medarbejder til ’forefaldende
arbejde’. Det var i efteråret, 1958. Jeg overvejede
nøje, om jeg skulle tage chancen og søge jobbet.
|
Allan, 2006 |
|
|
På det tidspunkt gik jeg på
Akademisk Studenterkursus. Jeg boede hjemme i
Charlottenlund og anede ikke noget som helst om
Nørrebro, og om hvad mine forældre måtte mene om et
sådant tiltag, men til gengæld vidste jeg næsten alt om
Metronomes jazzplade udgivelser. Det var jeg næsten
sikker på ville være adgangsbillet til at få jobbet, og
med tro på fremtiden tog jeg efter skoletid den næste
dag af sted for at tilbyde min arbejdskraft.
|
Efter nogen tids søgen i de uvante omgivelser fandt jeg omsider
Vibevej 31, som var Metronomes domicil. Det viste sig at være en
noget forsømt kontorbygning med indgang i en port. Iflg.
dørskiltet skulle jeg op på første sal. Jeg bankede på døren,
hvor der stod ”kontor”. Indenfor var der en slags reception,
hvor en yngre dame utålmodigt hørte på mit ærinde. Straks blev
jeg beordret ned ad en korridor og skulle banke på den første
dør på venstre hånd. Døren stod dog åben og indenfor stod og sad
to personer højlydt diskuterende et eller andet. Den stående
genkendte jeg straks som chefen, Bent Fabricius-Bjerre - som
ofte sås i dagblade og magasiner. Den anden, en skæget herre
kendte jeg derimod ikke. Nu kunne jeg jo ikke banke på en dør,
der stod åben, hvorfor jeg bare stod og gloede. BF-B må have
fornemmet, at der stod en og glanede, og spurgte på sin
karakteristiske, let nasale, lyse stemme: ”Nå?” Da jeg let
stammende gentog mit ærinde, stirrede han først uforstående på
mig, indtil han må være kommet i tanke om, at han havde bedt en
eller anden om at indrykke en sådan annonce.
Den
skæggede præsenterede sig som Peter Willemoës, tonemester. Den
stående mente ikke at have behov for at nævne, hvem han var.
Willemoës sagde, efter at have set mig lidt an: ”Kan du begynde
i morgen?”. ”Joh, øh, hm, ja altså, jeg…”. ”Nå, men det er fint.
Vi møder sædvanligvis kl. 9.00. Husk madpakke!”. Jeg stod
stadigværk og gloede, medens de to fortsatte deres diskussion.
Jeg tog mig sammen og gik.
Nede på gaden igen og på vej til Nørrebro station gik det op for
mig, at noget var hændt: Jeg havde taget min første selvstændige
beslutning. Farvel til den kedsommelige skolegang. Goddag til
udsigten til min første rigtige lønningspose, jeg endda ikke
havde noget begreb om hvad indeholdt. Det havde jeg glemt at
spørge om. Tilbage stod udsigten til et opgør med mine forældre.
Hvad ville de sige? Optimist som jeg er, bekymrede det mig dog
egentlig ikke. Faktisk var jeg ligeglad. Jeg var på vej, men til
hvad?
I arbejde hos Metronome.
Min første arbejdsdag husker jeg ikke meget om, men Peter
Willemoës præsenterede mig for det øvrige personale med synlig
glæde. Han havde fået en assistent og det viste sig, at jeg
skulle være hans elev i indspilningsteknik, hvilket dog ikke
blev præciseret ved den lejlighed. Mit første job bestod i at
registrere og bringe orden i selskabets omfattende båndarkiv,
som indeholdt alle hidtidige optagelser - udgivne såvel som
uudgivne. Der var adskillelige hundreder. Dette arbejde var
meget omfattende, men spændende bl.a. fordi jeg måtte lytte til
nogle af båndene for at kunne lave registreringen korrekt. Jeg
fik en lille måneds tid lejlighed til at arbejde uden opsyn med
denne opgave. BF-B så jeg ikke noget til, men Peter viste sig i
ny og næ. Men snart blev jeg involveret i en lydteknikers - en
for mig, utrolig spændende verden. Her var noget, der virkelig
interesserede mig, og jeg lærte hurtigt. Ikke så underligt, for
dengang for 50 år siden, arbejdede man blot med to-spors
stereo-maskiner, og alt var i virkeligheden såre enkelt
sammenlignet med dagens lydstudier!
|
|
Peter Willemoës & Bent Fabricius Bjerre, 1957 |
|
Metronome Studiet lå i ”Højskolehjemmet” på Forhåbningsholms
Allé på Frederiksberg. Fra sidste halvdel af 1950’er benyttede
selskabet ”Kirkesalen” som studie, fordi det store rum
udelukkende var beklædt med træ fra gulv til loft, hvilket gav
en fin akustik. I første sals højde var placeret en balkon i
salens bredde, foran hvilken man havde fået lov til at montere
en lydtæt glasvæg, og her var plads nok til at optageudstyret
kunne placeres. Alt skulle dog medbringes hver gang, der skulle
laves indspilninger. Fra min start i oktober, 1958 var det bl.a.
min opgave at slæb de uhyre tunge Lyrec båndmaskiner, mixer og
forstærkere op på balkonen. Nedenunder i kirkesalen skulle så
anbringes de fine Neuman stereomikrofoner, for-forstærkere,
højtaler m.m. Jeg skulle også indkøbe sodavand og bajere til
musikere og evt. solister. To ældre damer i stiveste puds,
tilknyttet hjemmet, sørgede for smørrebrød, som blev serveret i
et tilstødende lokale. Eftersom jeg altid kom sidst til bords
grundet forberedelser til næste ”session”, var der sædvanligvis
kun nogle stykker med æg og sild tilbage. Måske ikke så
mærkeligt afskyr jeg den dag i dag madder med æg og sild.
Det
var for resten her den hjertelige violinist, Harry Felbert lærte
mig at drikke øl. Han kunne ikke udholde at se mig med den
evindelige ”Tuborg Squash” mellem hænderne!
|
|
Bent
Fabricius-Bjerre, Nicholas Brothers og Allan i baggrunden.
Højskolehjemmet, 1958).
De fleste pop-plader skulle
dengang pludseligt være forsynet med ekko. Når en optagelse
var færdig, blev lyden derfor afspillet via en højttaler,
der var placeret i bygningens betonkælder.
En
mikrofon dernede optog signalet og dette miks blev så indspillet
på en anden båndoptager oppe på balkonen. Ved at skrue op eller
ned for højttaleren i kælderen, kunne ekkoeffekten således
reguleres.
Røde ører! En dag kom Karl Emil op på balkonen iført bl.a.
et 7” spolebånd med en række knastørre optagelser med Snooks
Eaglin, som han gerne ville have forskønnet med lidt ekko. Samme
dag begyndte jeg processen, og pludselig dukkede
Fabricius-Bjerre op og spurgte mig, hvad jeg lavede? ”Jeg, æh.
lægger blot lidt ekko på for Knudsen” sagde jeg tøvende. Hertil
udbrød han gram i hu: ”Allan, du må gøre dig én ting klart:
Enten arbejder du for mig eller for Knudsen!” - hvorefter han
smækkede døren i og gik. Jeg har aldrig glemt denne lærestreg om
loyalitet. Fair som han var blev episoden aldrig senere nævnt!
|
|
Blot en
vennetjeneste.
Disse titler blev udgivet på Storyville med ekko |
|
Peter Willemoës, og
efterhånden også jeg, lavede indspilninger for andre selskaber. Det
var her, jeg som min første selvstændige opgave, lavede en plade med
herlige Kjeld Petersen for Zac med monologer af Tao Michaëlis.
Peter Willemoës, og efterhånden også jeg selv, lavede
indspilninger for andre selskaber. Det var her, jeg som min
første selvstændige opgave, lavede en plade med den folkekære
Kjeld Petersen for ”Zac” med monologer af Tao Michaëlis. Det var
naturligvis et ganske simpelt job, men jeg var glad for at det
lykkedes. Det var dog starten på mit videre virke. Hen ad vejen
fik jeg i mine år hos Metronome lejlighed til at træffe en lang
række af tidens store og mindre betydningsfulde kunstnere af
begge køn, som fremførte alle typer af musik. De fleste var
venlige og samarbejdsvillige, og de gjorde et stærkt indtryk på
mig grundet deres personlighed og professionalisme.
I
2. del af min noget barnlige profil herover, vil jeg senere
fortælle lidt om mine år med Karl Emil og Storyville Records.
Allan, juli, 2008.
|
|